Црни петак је престао да буде само дан за куповину технике и гардеробе. Данас је то глобални маркетиншки алат који све више улази у туристичку индустрију. Али, колико су попусти реални, а колико је све ствар психолошког ефекта и маркетиншког притиска?
У емисији Јутарњи програм РТС-а, Миљан Премовић, наш директор и основач је заједно са Андрејем Тодоровићем из Контикија, говорио о томе шта Црни петак заиста значи. Ево неколико кључних увида:
1. Психологија хитности – зашто купујемо?
Истраживања показују да се око 75% куповина на Црни петак доноси импулсивно, док је у редовним периодима тај проценат око 35%. Осећај „ако не кликнем сада, пропуштам прилику живота“ је најјачи маркетиншки алат.
2. Пад поверења потрошача
Пре пет година више од 50% Американаца веровало је да су попусти на Црни петак реални. Данас – једва трећина. Разлог? „Лажни проценти“ и скривени трошкови. У туризму је то још осетљивије јер људи планирају одмор, а не импулсивну куповину.
3. Где је граница између креативности и обмане?
Добра кампања је транспарентна: јасно приказује стару и нову цену, услове и додатне трошкове. Лоша кампања користи „хитност“ да сакрије реалност. Поверeње је највреднија валута – и најбрже се губи.
4. Како изгледа одговорна кампања?
Уместо „-50%“, понудите додату вредност: бесплатан трансфер, флексибилност отказивања, мали излет. То не руши маржу, а гради лојалност.
📺 Погледајте целу емисију на РТС-у: