Intelligence

Клијент Login

За постојеће клијенте

Mystery shopper Login

За постојеће тајанствене купце

Обука и едукација

За нове тајанствене купце

Како настаје колекционарска грозница? За РТС, Миљан Премовић

Феномен који је почео као забавa за децу, данас је глобални бизнис вредан милионе. Популарна серија „Stranger Things“ и фигурице из Kinder јаја постале су тема разговора и код нас. О томе је говорио наш директор, стручњак за маркетинг и искуство потрошача Миљан Премовић у емисији Јутарњи програм РТС-а.

Зашто мала пластична играчка из чоколадног јајета може да достигне цену од неколико хиљада евра? Одговор лежи у споју психологије потрошача, глобалних трендова и стратегије брендова.


🔍 Ипак, зашто?

Разлика између трошкова производње (који су минимални) и цене коју плаћају колекционари заправо је вредност емоције исказана у новцу. Људи не купују пластику – купују причу, статус и осећај припадности.

Три кључна покретача су:
Реткост (scarcity) – што је теже доћи до фигурице, то расте њена вредност.
Друштвена потврда (social proof) – видимо да други траже, па и ми желимо.
Идентитет – у доба економије (пољуљаног) идентитета појединца, колекционарство често није само хоби већ начин да изразимо ко смо.

Управо зато фигура Вила Бајерса из „Stranger Things“ колекције постала је „немогућа мисија“ за набавку колекционара.


📊 Колико је велико тржиште колекционара?

Само у Немачкој постоји око 500.000 активних колекционара Kinder фигурица. Ако само 0,1% њих види посебну вредност у ретком комаду, то је 500 људи спремних да плате 20.000 € или више за неколико грама пластике.

То објашњава како настају астрономске цене за раритете попут:
✨ Златни Хари Потер – 2.200 €
✨ Штрумф ноћни чувар – 12.000 €


🇺🇸 Зашто су фигурице још скупље у САД-у?

У Сједињеним Америчким Државама оригинална Kinder јаја нису дозвољена због закона који регулише комбинације хране и пластике. То значи да фигурице долазе само преко секундарног тржишта, што их чини екстремно ретким.

📌 Реткост + потражња = цена скаче.


📈 Како брендови планирају овакве кампање?

Компаније попут Ferrera не препуштају ништа случају. Пре него што фигурице уђу у јаје, ради се анализа трендова:

  • Које франшизе доминирају на друштвеним мрежама?
  • Колико је јака фан заједница?
  • Да ли постоји потенцијал за колекционарство?

📲 Како се шири колекционарска грозница?

Данас традиционална промоција није нужност – све ради user-generated content. Људи сами снимају отварање јаја, размене фигурице, аукције. Алгоритми гурају такав садржај јер има емоцију и интеракцију.

🔥 Бренд добија бесплатну рекламу, а потрошачи осећај заједнице. То је савршени круг вирусности.


⏳ Да ли вредност фигурица расте с годинама?

Да, али под условом да франшиза остане популарна. Вредност зависи од:

  • Стања фигурице (mint condition)
  • Реткости и потражње
  • Комплетности серије

Што је серија старија и очуванија, цена иде горе. Зато колекционарство није само хоби – за неке је то инвестиција.


📺 Погледајте моје гостовање на РТС-у и сазнајте више о психологији колекционарства:
👉

Прочитајте још