Proizvod koji je svetu podario najpoznatiji ukus nastao je u Atlanti 8. maja 1886. godine. „Otac“ Coca-Cole Džon Pemberton je još na početku izjavio da ukoliko prodajom ovog pića zaradi 25.000 američkih dolara (USD), da će 24.000 dati na oglašavanje. Već u narednih nekoliko godina budžet ove kompanije namenjen oglašavanju iznosio je 500 hiljada USD (jedan bilbord je tada koštao 1 USD). Danas ova kompanija dnevno proda preko 1,7 milijardi flašića širom sveta, a godišnji budžeti namenjeni reklamiranju iznose preko dve milijadre USD.
Ono što je ostalo nepromenjeno tokom ovih (privh) 125 godina je poruka: „Always Coca-Cola“ (Uvek Koka-Kola).
Najpoznatiji i najvredniji svetski i američki brend se prodaje u preko 200 zemalja sveta. Coca-Cola logo prepoznaje 94% svetske populacije. Prema izveštajima kompanije, njeno ime je drugi najrazumljiviji termin na svetu, odmah posle reči “okay”. Pored ovog pića, kompanija u svom portfoliu poseduje hiljade različitih napitaka, za koje mnogi nikada ne bi vezali ime Coca-Cole.
Uprkos promenama u menadžmentu (od 2000. promenila su se tri izvršna direktora), Coca-Cola je uspela da održi lidersku poziciju na tržištu gaziranih pića u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) sa udelom od 42,8% u odnosu na Pepsi i njegovih 31,1%
Od ukupnog broja napitaka koji se konzumiraju širom planete 3,1% su proizvodi Coca-Cole. Kada bi se svaka ikad proizvedena kap Coca-Cole flaširala u prosečnu ambalazu od 0,25L i one složile jedna na drugu, dostigle bi Mesec – ali do tamo i nazad preko 2000 puta. Prosečan kupac nabavlja proizvode ove kompanije na svaka četiri dana.
Najviše Coca-Cole piju Meksikanci, u proseku 665 puta svake godine. Meksikanci proizvode Coca-Cole konzumiraju više od Amerikanaca, Britanaca, Kineza i Indijaca zajedno. U proseku Amerikanci piju 399, Britanci 202, Kinezi 32 i Indijci 9 puta godišnje, što je ukupno 642 konzumacije proizvoda koji nose ime Coca-Cola.
Iako je više puta u javnosti iznošena činjenica o štetnosti ovog gaziranog pića, zbog velike koncentracije šećera, kupci se ne obaziru previše i vole da kupuju ovu „čudesnu zašećerenu vodicu”, (čak i ako nema šećera, npr. – Coca Cola Zero). Amerikanci godišnje unesu 1,7 tona šećera, što je otprilike 4,9 kilograma po osobi i to samo od konzumiranja Coca-Cole.
Coca-Cola danas proizvodi toliko različitih vrsta pića da kada biste želeli da probate svaki od njih trebalo bi Vam devet godina. Ova kompanija poseduje portfolio sa preko 3,5 hiljada proizvoda (500 brendova) koji variraju od: sode, energetskih pića, vode, do napitaka baziranih na soji kao glavnom sastojku. Takođe kompanija u svom asortimanu ima i preko 1000 sokova, neki od njih su: Simply, Minute Maid, Fruitopia, Hi-C, Fuzei Odwalla. Prodaja ovako diverzifikovanih proizvoda godišnje donosi prihod od 35,1 milijardi USD što je stavlja na 84. mesto na listi najjačih svetskih ekonomija odmah isred Kostarike. Coca-Cola godišnje troši 300 hiljada tona aluminijuma za pakovanje svojih proizvoda i to samo u SAD, što je 17,4% što aluminijumska industrija proizvede u ovoj zemlji.
Vrednost brenda Coca-Cola procenjena je na 74 milijarde USD, što je više od Budweisera, Pepsija, Starbucksa and Red Bulla zajedno.
Kada je reč o reklamiranju, ni jedna kompanija na svetu ne radi to kao Coca-Cola. Prema podacima za 2010. izdvajanja za reklamiranje iznosila su 2,9 milijardi USD, što je više od budžeta koji su zajedno imali Microsoft 1,6 milijardi USD i Apple 691 milion USD.
Prethodne dve godine bile su u znaku inovacija. U 2010. lansirali su novo ambalažno pakovanje. Reč je revolucionarnoj PlantBottle PET ambalazi koja može 100% da se reciklira, a sastoji se od 30% biljaka. Ovo je veliki korak koji je Coca-Cola načinila radi očuvanja životne sredine i održivog razvoja. Prema predviđanjima nova ambalaža promeniće svet i industriju pakovanja robe, a u prilog tome ide i činjenica da je Heinz napravio strateško partnerstvo sa Coca-Colom i da će svoje proizvode pakovati upravo u ovoj ambalaži. Za svoj nesvakidašnji proizvod do sada su dobili dva vrlo prestižna priznanja: Edisonovu nagradu za najbolji novi proizvod u 2011. i nagradu DuPont za inovaciju u oblasti pakovanja proizvoda (DuPont Award for Packaging Innovation).
Pored PlantBottle, kada je reč o inovacijama svakako treba spomenuti jedinstvenu reklamnu kampanju koju je ova kompanija u saradnji sa Svetskim Fondom za prirodu sprovela na Filipinima prošle godine. Reč je o jedinstvenom bilbordu koji je napravljen od posebnih biljaka Fukien tea, koje apsorbuju zagađenje iz vazduha. Ceo bilbord napravljen je od prirodnih materijala, konstrukcija je sačinjena od 3600 recikliranih starih poklopaca Coca-Cole i napravljen je poseban sistem navodnjavanja i đubrenja tako da bilbord bude “u životu”. Svaka od biljaka može da apsorbuje godišnje 5,9 kilograma ugljen dioksida, što znači da jedan ovakav bilbord (u toku jedne godine) može da apsorbuje 21.228 kilograma ugljen dioskida iz atmosfere. Ovo je prvi bilbord ove vrste, a rukovodstvo kompanije je izjavilo da će nastaviti da inkorporira princip održivost u sve aktivnosti Coca-Cole.
Coca-Cola je već nekoliko godina brend broj jedan u svetu. Da li će uspeti da sačuva svoju lidersku pozciju, ostaje da vidimo u mesecima koji su pred nama. Trka za broj jedan u 2012. biće sigurno jako zanimljiva.
Autor: Lada VUČENOVIĆ, MA, marketing menadžer u Intelligence d.o.o.